Data: Dé brandstof voor de 4e industriële revolutie…

handen met grafieken erboven in blauw

We zitten midden in de 4e Industriële Revolutie. Er vinden enorme veranderingen plaats. In de manier waarop we werken, leven en met elkaar communiceren. Technologieën als machine learning en kunstmatige intelligentie vermengen zich met de fysieke wereld.

Wat is de 4e industriële revolutie? Wat betekent het voor jou en jouw organisatie?

Vóór de 4e Industriële Revolutie, waren er industriële revoluties die door stoom en waterkracht, elektriciteit en assemblagelijnen en informatisering worden ingeluid. Deze revoluties hebben organisaties en onze levensstijl drastisch veranderd.

Deze revolutie is een stuk intenser. Zij beïnvloedt alle disciplines, industrieën en economieën in een hoog tempo. Dit was voor professor Klaus Schwab aanleiding om in zijn boek The Fourth Industrial Revolution te schrijven: “De veranderingen zijn zo ingrijpend,  er is nooit een tijd van grotere beloften of potentieel gevaar geweest.”

Technologieën van de 4e industriële revolutie

De 4e Industriële Revolutie wordt gedreven door met name:

Kunstmatige intelligentie (AI) en machine learning

Hoewel AI al wordt gebruikt in ons dagelijks leven, zoals in onze smartphones, is het ook de basis voor veel andere technologische trends. Met machine learning wordt AI intelligenter doordat machine learning ervaring toevoegt. Wat het mogelijk maakt voor machines om menselijke taken over te gaan nemen.

Internet of Things (IoT)

Dit zijn alledaagse objecten die zijn verbonden met het internet en met elkaar en bovendien onderling gegevens uitwisselen. Die gegevens voeden algoritmen zodat die objecten daarna kunnen reageren, handelen en leren.

Big data

Sinds het begin van het digitale tijdperk is de hoeveelheid data in een duizelingwekkend tempo gegroeid. De big data wordt geanalyseerd met intelligente algoritmen die machines helpen om patronen en relaties te herkennen die we eerder niet kenden.

Cloud- en edge computing

Cloud computing biedt organisaties de mogelijkheid om hun IT-infrastructuur in de cloud te hosten. Dat helpt de kosten te verlagen en maakt het op- en afschalen veel makkelijker en goedkoper. Edge computing maakt het mogelijk om computing dichter bij de bron van de gegevens en uit de buurt van de cloud te krijgen om systemen qua prestaties te optimaliseren.

Robots, cobots en RPA

Robots breiden zich uit buiten fabrieken in de wereld van het hele bedrijfsleven en zelfs onze huizen. Collaboratieve robots, cobots, zijn ontworpen om samen te werken met mensen als collega’s. Robotic process automation (RPA) is een vorm van business process automation technologie die is gebaseerd op software robots (bots) of op kunstmatige intelligentie.

In traditionele workflow automatiseringstools maakt een softwareontwikkelaar een lijst met acties om taken en interfaces naar het back-endsysteem te automatiseren. Met  interne application programming interfaces (API’s) of speciale scripttaal.

RPA-systemen daarentegen maken die actielijst door te kijken hoe de gebruiker die taak uitvoert in de grafische gebruikersinterface (GUI). En die taken automatiseert door ze gewoon te herhalen.

5G-netwerk

Om de real-time gegevensoverdracht van al onze verbonden apparaten te realiseren hebben we een zeer snel mobiel netwerk nodig. Ongeacht waar de apparaten zich bevinden. Dat is precies het doel van het 5G-netwerk. En is de 6e aanjager van de 4e industriële revolutie.

Digitale transformatie van organisaties

Kern van de 4e Industriële Revolutie is het in elkaar samensmelten van de cyber- en fysieke werelden. Dit levert uitdagingen en kansen op.

Alexa en Siri kenden wij tien jaar geleden niet, tegenwoordig geven persoonlijke assistenten ons het weer, spelen muziek af via spraakcommando’s. Ze geven ons aanwijzingen dat we op weg moeten gaan om onze volgende afspraak te halen en hoe we daar moeten komen.

De technologie maakt toeleveringsketens veel efficiënter. Wat nieuwe markten opent en groei stimuleert.

Het is een hele uitdaging geworden om zelfs maar enigszins te anticiperen op wat morgen mogelijk is. En toch wordt van organisaties gevraagd om zich voor te bereiden op het onbekende. Hoewel disruptie spannend is en leidt tot innovatie, kan het ook zenuwslopend zijn.

De manier waarop bedrijven omgaan met klanten en de verwachtingen van klanten van bedrijven veranderen. Er wordt meer transparantie, personalisatie en product- en serviceopties gevraagd.

De 4e Industriële Revolutie draagt niet alleen bij aan veranderingen in de verwachtingen van klanten, maar leidt ook tot grote verschuivingen in bedrijfsmodellen. Denk maar aan de wereldwijde platforms zoals Amazon, Facebook, Uber, en dergelijke.

Ook heeft ze enorme impact op onze vaardigheden.

Professionele vaardigheden voor de 4e industriële revolutie

De transformatie van organisaties in deze 4e Industriële Revolutie zal banen verloren doen gaan. Het werk wordt voor een deel overgenomen door machines. Er is inmiddels ook uitgebreid onderzoek naar gedaan, per saldo zullen er meer banen worden gecreëerd. Maar wel met een ander karakter.

Daarnaast zullen vaardigheden die morgen belangrijk worden niet meer degenen zijn van vandaag. Denk bijvoorbeeld aan:

Datageletterdheid

Het is niet genoeg om data te verzamelen, de brandstof van deze revolutie. Data moet worden omgezet in bedrijfswaarde. Individuen die datageletterd zijn, kunnen informatie uit data-analyses gebruiken en gemakkelijk omzetten in bruikbare inzichten. Hier hebben we het over de grote groep collegas van de data- en business intelligence experts. Waarvoor het van groot belang is dat zij data geletterdheid ontwikkelen.

Leiderschap

Organisaties zullen steeds platter worden, omdat iedereen makkelijker bij de data kan. Deze revolutie doet dus een beroep op ieders leiderschapskwaliteiten. Omdat iedereen met de data een deel van de organisatie zal leiden. Dicht in de buurt van de (interne) klant worden de beslissingen genomen.

Oordelen en besluiten

Naarmate data meer en meer voor iedereen beschikbaar is zullen steeds meer mensen met die data beslissingen kunnen nemen. Goed te kunnen bepalen welke data je nodig hebt. En begrijpen hoe data die beslissingen beïnvloeden is een essentiële competentie.

Kritisch denkvermogen

Er is nu al enorm veel data beschikbaar. Degenen die in staat zijn om te bepalen welke informatie betrouwbaar is en die informatie objectief kan evalueren, zullen een grote voorsprong hebben.

Creativiteit

Mensen zijn nog steeds creatiever dan machines. En dat zal voorlopig nog wel zo blijven. Degenen die creatief genoeg zijn om te dromen over een betere toekomst en nieuwe manieren van denken zijn heel waardevol voor organisaties.

Emotionele intelligentie (EQ)

Dit is het vermogen om je bewust te zijn van en controle hebben over je eigen emoties en de emoties van anderen. EQ wordt meer en meer waard. Als tegenhanger van de data.

Er is geen manier om te voorspellen hoe onze organisaties en levens eruit zullen zien aan het einde van de 4e Industriële Revolutie. We weten echter één ding: het zal er niet hetzelfde uitzien als vandaag.

Meer weten?

Als je wil weten hoe jullie organisatie met de enorme hoeveelheden data effectief data gedreven kan gaan werken, neem dan gerust contact met ons op.

Deze website maakt gebruik van cookies, onder andere om het gebruiksgemak te vergroten. Door op 'ACCEPT' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies.