Zijn jullie ook data gedreven of lijkt dat maar zo?

Uit een recente enquête bleek dat bedrijven bijna € 35 miljard per jaar besteden aan technologie en diensten voor data-analyse. Dit is een stijging van 11% per jaar.

Echter, in een ander onderzoek onder algemeen directeuren van grote bedrijven geeft ruim 70% aan dat ze nog bezig zijn om een data gedreven cultuur in te voeren. En ongeveer 50% van hen geeft toe dat ze nog niet effectief concurreren op data en data analytics.

Hoe is dit verschil in uitkomsten van data gedreven werken, de uitgaven versus de praktijk te verklaren?

Data gedreven – de schone schijn

Hoe kun je data gedreven worden? Hiervoor is vanzelfsprekend meer nodig dan technologie, kwaliteitsdata In de inzet van data- en business intelligence experts. De juiste interne processen en cultuur moeten gaan zorgen dat data de beslissingen op de juiste manier gaan ondersteunen.

Als je hier geen aandacht voor hebt dan zal dit leiden tot verkeerd gebruik van data. Kostbaar en ook moeilijk te achterhalen. Deze organisaties denken dat ze data gedreven bezig zijn. Ze hebben weliswaar de data, de technologieën en zelfs de expertise. Maar hun cultuur en processen zijn daar niet op afgestemd. De ene keer zullen medewerkers data gebruiken om een beslissing te nemen. Een volgende keer gebeurt dat juist niet en gaat men hoogstens nog op zoek naar de data om die beslissing te verantwoorden.

Organisaties kunnen over meer data beschikken dan ooit. Cultuur van organisaties is echter geworteld in top-down besluitvorming. En traditionele tools zoals wekelijkse rapporten en statische dashboards.

Quasi data gedreven activiteiten en de manier om daarmee om te gaan zijn hieronder beschreven.

1. Besluiten pas later onderbouwen

We zijn van oudsher gewend dat we op ons instinct vertrouwen bij allerlei beslissingen. Dat passen we in ons werk nog steeds toe. We zijn toch professionals? Dan kun je toch makkelijk beslissen? Daar heb ik nog geen data voor nodig?

We weten ook allemaal hoe vaak dit mis gaat. Vooral als we haast hebben. Als we data gedreven willen werken, omdat dat voor alle partijen beter is, dan moeten leiders wel het goede voorbeeld geven. Actief om de onderliggende data vragen en daarmee aan de gang. Zichtbaar ermee werken.

Nog belangrijker, als je als mens, als team en als organisatie wilt groeien dan heb je nieuwe ideeën nodig. En groei en verandering is essentieel om op langere termijn te overleven. Ideeën zijn niet altijd afkomstig van de leiders. Maar worden altijd wel bepaald door de data. In deze wereld die zo rijk is aan data is effectiever om je ego te onderdrukken. En te accepteren dat ideeën overal kunnen ontstaan. Vervolgens heb je als leider wel de rol om te besluiten of en hoe die ideeën verder worden gebracht. Toepassen van hun ervaring toe te passen en de juiste koers bepalen. Meteen aan de hand van de data.

2. Iedereen zijn eigen versie van de waarheid

Als je werknemers onderling hoort spreken, bijvoorbeeld “mijn waarheid beter is dan jouw waarheid”, lijkt het erop dat de organisatie data gedreven is. Als collega’s verschillende informatie hebben dan willen ze nog wel eens volhouden dat zij gelijk hebben. En ook dat is logisch gedrag.

Zeker als je net start met data gedreven werken kan dit toch leiden tot problemen. Bijvoorbeeld omdat ieder kijkt naar zijn of haar deel van de werkelijkheid. Informatie uit de welbekende silo’s binnen de organisatie. En ieder neemt zijn of haar eigen (suboptimale) beslissing. Of men neemt samen een verkeerde beslissing bij gebrek aan overeenstemming. Eindeloze discussies zoals “bepalen we de klantvoorkeuren door te kijken naar serviceoproepen in ons CRM-systeem, of juist naar de sociale gegevens van de marketingtool?

Het is essentieel om een gemeenschappelijke bron van waarheid te hebben. Een open deur maar regel het maar eens. Samen bepalen welke data van waarde respectievelijk belang is en welke niet. En voor welk doel natuurlijk.

Zorg ervoor dat de data beschikbaar is voor alle teams. Om resultaten te bereiken. Het eigendom van de data is hierbij ondergeschikt. Dat is even wennen. Maar uiteindelijk wel zo makkelijk en duidelijk.

3. Medewerkers nemen beslissingen o.b.v. gemiddelden

Dit heeft vaak grote gevolgen, zonder dat je je dat realiseert. Stel je past een standaard betalingstermijn van 30 dagen toe voor inkoopfacturen. Jullie inkopers weten best wel welke leveranciers het ook prima vinden om na 45 dagen betaald te krijgen. Terwijl andere leveranciers zelfs al na 21 dagen de betalingskorting al niet meer verrekenen.

Het gevolg is dat de organisatie voor een aantal leveranciers te vroeg betaalt. Dat kost geld. En tegelijk loop je betalingskortingen bij andere leveranciers mis.

Als je gemiddelden gebruikt gaan nuances verloren. Gevolg: gemiste inkomsten, extra kosten en beschadigde relaties. Altijd naar de onderliggende data kijken.

4. Medewerkers hebben verkeerde incentives

Young female professional doesn’t agree with the opinion of her colleagues on a business meeting

Prikkels in organisaties werken averechts als ze niet goed worden toegepast. Als verkopers worden afgerekend op het snel verkopen dan zullen ze een klant die wat meer tijd nodig hebben links laten liggen. En dus uiteindelijk minder verkopen. Het is de menselijke natuur om met het systeem te spelen.

Berucht is de uitwas bij Wells Fargo. Daar hebben medewerkers een paar jaar geleden 2 miljoen bank- en credit cardrekeningen geopend zonder toestemming van klanten. Zeer onethisch natuurlijk. Die acties werden gedreven doordat die groep medewerkers onhaalbare doelen hadden.

Natuurlijk gebruik je data en doelstellingen om gedrag te stimuleren. Doelen moeten wel gericht zijn op motiveren, niet op straffen. Aanmoedigen van slecht gedrag ligt op de loer.

Conclusie: datagedreven organisaties maken veel meer mogelijk

Data geeft organisaties een enorme potentie om klantenservice, innovatie, efficiëntie en ook de score op sociale- en maatschappelijke doelen te verbeteren. Dan moet je wel de juiste omgeving creëren. Data moet op grote schaal worden verspreid, zodat medewerkers “een versie van de waarheid” hebben. En de ruimte krijgen om te schakelen aan de hand van de data. Geholpen door een duidelijke structuur voor het delen van ideeën. En een goed proces om die ideeën snel in actie te kunnen omzetten.

Data gedreven: een belangrijke cultuurverandering. Maar wordt ruimschoots gerechtvaardigd door de veel betere resultaten die binnen handbereik komen. Een inspirerende uitdaging!

Meer weten?

Als je meer wil weten over hoe jullie organisatie meer data gedreven kan gaan werken neem dan gerust contact met ons op.

Deze website maakt gebruik van cookies, onder andere om het gebruiksgemak te vergroten. Door op 'ACCEPT' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies.